måndag 7 januari 2008

Förvirrad

Det sitter tre unga killar i mitt klassrum. Ytteligare tre springer runt och försöker låtsas att de håller på med nyttiga saker med sitt UF-företag, kanske gör de det också, försöker jag intala mig. Det är den första dagen på den nya terminen och alla är redan trötta. De tre killarna i klassrummet låtsas arbeta intensivt, kanske gör de det också, eller så tänker de bara att klockan går alltför långsamt. Småföretagande är en bra kurs om man ska bli hantverkare, som de här killarna ska. De tycker kursen är både onödig och tråkig. Då tillkommer problemet med att en del saker dessutom är litet svåra...

Killarna tittar upp under sina mösskanter, mössa inomhus? Kanske hjälper det när allting känns segt?

Spader Madame känner sig lagom förvirrad, vad håller vi på med egentligen? -"Jag har gjort det vi bestämde", säger en av killarna. Bra! Vad vi har bestämt har jag ingen aning om, men det vet ju inte han! Alla jobbar med sina arbetsplaner. "Fröken, vad är intressenter för nåt? Coola killar med mössa som kallar en fröken, härligt...

"Vikarien" kommer in. -"Kan du ta hand om P och J på lektionen klockan två imorgon?" Det kan väl Spader Madame göra. -"De vill bli klara med kapitel 2 nu äntligen". Spader Madame vet inte vem J är just då, och hon vet inte vad det är P, J och hon ska göra med kapitel 2, inte vilken bok det gäller heller, men hon tänker att det ska väl lösa sig... -"Hur är småföretagen ombud för staten när det gäller moms?", frågar en elev. Efter en liten genomgång över hur momsen fungerar fortsätter hon fundera...Varför frågar vikarien Spader Madame? Det är viktigt att inte fundera för mycket, så att saker och ting blir problem!

Nu släpper jag iväg eleverna, 5 minuter kvar på lektionen, de frågar ändå så knasiga frågor just nu, t ex vilket år är det?

Förresten, vilket år är det?

2 kommentarer: