onsdag 11 augusti 2010

SVAR III

Johan fortsätter att fråga:

Är mixed tvl bra för relationen eller stjälper det hela lasset=)vet många gifta par som INTE skulle spela ihop,men de har iof inget lungt ESS som partner...

SVAR:

Grunnade litet här, kommer på rak arm på många bra gifta/sammanboende som klarar att spela elitbridge men vet också, såväl från Stockholm som Dalabridgen att det finns andra som inte fixar det.

Jag tror att det som vanligt handlar om god partnervård. Hur ska JAG få min partner att spela bra bridge? Hur ska mitt partnerskap fungera för att jag ska våga spela efter min förmåga? Om man är rädd för att göra misstag, blir man också rädd för att agera över huvud taget. Jag är mycket känslig för kritik och det måste Esset anpassa sig efter.

Och, lets face it: Om man känner varandra väl så innebär faktiskt rynkan mellan ögonen på din partner att han kanske är missnöjd med dig. Han behöver inte säga ett ljud, du vet redan att han tycker att du är, menar spelar som, en lallande kossa. Speciellt troligt är det om du just har räknat fel på trumfen och gått bet i en upplagd utgång. Du vet känslan!? Hur svårt kan det vara att räkna till tretton liksom!

Men ändå: Om två personer som bor och sover ihop, gärna vill umgås så mycket som möjligt och har ett starkt gemensamt fritidsintresse, är det förmodligen gynnsamt att utöva sin sport/sysselsättning tillsammans. Så är det för mig och Esset.

Sedan är det naturligtvis viktigt att det tämligen omgående klargörs var i partnershipet chefsskapet ligger. Alltså - svaret på frågan: Vem bestämmer över systemet? I det här bridgeparet är det tämligen väl utrett och uttalat...

Jag har spelat med min man, Henrik, i många år förut utan några större problem och Esset har också god erfarenhet av sådant spel. Vi riskerar kanske att stjälpa hela lasset i bland, men troligen inte på grund av bridgen. Om det skulle bli så är det dags att sluta.

Säger som jag alltid gör. För att jag ska spela bridge måste det vara roligt. När det inte är kul längre ska jag låta bli. Fler borde prova den grejen. Tycker jag!

6 kommentarer:

  1. Så sant! Varför pyssla med nåt som inte är roligt om man inte MÅSTE???

    SvaraRadera
  2. Nä, och det är verkligen sällan man jättemåste. En massa val man gör innehåller tråkigare delar, (systemkompendium) men bridge är superkul!

    SvaraRadera
  3. Mycket bra och uttömande svar tycker jag,är du ledig för spel nån söndags barre eller lånar Esset inte ut dig=:
    Esset behöver inte oroa sig..

    SvaraRadera
  4. Esset lånar ut, det är värre med Spader... Spelar gärna med dig någon söndag!

    SvaraRadera
  5. Oh vad roligt,när det har kommit i ordning här hemma med bebis o stora syster och så då kommer jag att föreslå en söndag så får vi försöka komma överens:)
    Ha en bra dag/Johan.

    SvaraRadera
  6. Det finns inget formulär att använda så du får gå den gängse vägen, kanske via Facebook numera då rå! Lyllos dig som får sniffa bebis-nacke förresten!

    SvaraRadera