onsdag 12 november 2008

När blir man av med svärmor?

Menar nu inte riktigt som "Släng morsan av tåget!" (utom kanske ibland)! Den paranta, envisa och egensinniga damen i fråga är dock tekniskt sett inte längre min svärmor utan mer kidsens farmor.

I dag var det i alla fall kidsens farmors födelsedag -en synnerligen underhållande kväll i all sin enkelhet (oj då, har börjat sno Essets favorituttryck nu också). Spader har haft ont i magen hela dagen -orolig över att behöva berätta om Esset. Det innebär att den litet stressade före detta svärdottern under kvällen har berättat att; Esset kommer och hälsar på i helgen, Esset ska fira jul hos oss, att Spader åker till huvudstaden hela tiden. Namedropping på hög nivå alltså. Reaktion - _____ !!

Spader försöker här lämna ett målande tomrum. Inte en fråga, inte ett höjt ögonbryn en gång!

När Spader bjuder in farmodern till julafton nämner hon att Essets pappa också är bjuden varpå farmodern berättar att hon såg pappan idag och sedan frågar hon sin svärdotter om hon har sett att Helmer är död. Vilken Helmer, frågar fd svärdottern. Efter diverse turer får Spader förklarat att Helmer har satt in en bänkskiva i Spaders kök, back in the days när Spaders mamma och pappa hade huset. Spader och fd svärmodern har med andra ord litet svårt att mötas i kommunikation. Om kidsens farmor vet att Spader har träffat ett Ess? Spader har inte en aning!

4 kommentarer:

  1. Det är klart att hon vet. Därav den uteblivna förvåningen. Tänk på att Du bor i lilla byn (som förvisso - tillsammans med de ikringliggande fäbodarna - utgör större delen av Sverige), inte i Fjollträsk :)

    När kommer förresten nästa Motörhead-låt?

    SvaraRadera
  2. Också helt säker på att hon vet. Käranån släpper jag en fjärt så vet man det på ICA före jag har fjärtat klart. Kan vara så att Spader känner mera oro än nödvändigt inför detta faktum. Klart x-svärmor många gånger har funderat på när Spader kan tänkas träffa någon som Esset. Du har iaf nu lämnat info till mottagaren. Kramar.

    SvaraRadera
  3. Om det är nåt som får mig att må dåligt så är det begreppet Svärmor. Ibland undrar jag om det inte vore värt att starta Svärmorsbloggen som ett forum för alla behövande. Den skulle va fylld av material och anekdoter från mig. KRAM SPADER!!!

    SvaraRadera
  4. Kartboksmannen: Nästa Motörheadlåt kommer aldrig, men det ska man aldrig säga så jag säger "typ aldrig"! Men visst kan det hända att hon redan vet...

    Smina: Precis - Infon är överlämnad -kanske...

    Hilda: Jag har egentligen slutat att låta henne komma åt mig på djupet - men, men... anekdoter vad gäller min är närmare sagor av Bröderna Grimm!

    SvaraRadera