onsdag 10 juni 2009

Spader och Favoritförfattaren

Agatha Christie skrev de böcker som till viss del fyller mina hyllor (bok -har nämligen inga andra). Var inte gammal, kanske 9-10 år, när jag läste "Tio små negerpojkar" den första gången, och som ni hör av just den titeln, är böckerna verkligen inte tidlösa. Det formligen svämmar över av fördomar och annat udda i dem- sådant som jag inte märkte alls när jag läste böckerna de första gångerna!

I kväll ska Spader vila sina ömma och trötta ben i TV-soffan. Det ska zappas och tittas på Miss Marple. Hur mycket spö Malta ska få tänker Spader kolla in i pauserna...

Spader längtar efter att få krama sitt Ess -hårt!

5 kommentarer:

  1. Det hör inte till saken egentligen kanske, men jag blir lite ledsen när folk ratar böcker som skrevs "för länge sen" för att de inte är politiskt korrekta längre.

    Mest ledsen blir jag över att läsa om föräldrar som inte låter sina barn läsa Astrid Lindgrens böcker. Må så vara att det förekommer fördomar om negrer och allt möjligt, men det finns inget ont i Pippi! Hon är bara en stark tjej som har en död mamma och en pappa som är negerkung, men ingenstans står det att negrer ska behandlas illa eller utrotas eller nåt. Måste man inte på nåt sätt acceptera den tidens synsätt? Det var ju inte så att Pippi ville åka till Kurrekurreduttön och utrota urinvånarna i en gaskammare eller sätta dem i arbetsläger...

    SvaraRadera
  2. Ej riktat mot Spader,utan en kommentar iallmänhet.

    Står väl inte på förrän bokbålen återuppstår.

    De tolerantas intolerans är uppenbar.

    Läs även Spaders länk till höger
    märkt genus


    Om bla genusprofeter som vill skriva om vår gamla sagoskatt.


    rattsman

    SvaraRadera
  3. Tess: Du har så rätt! Pippi äger men ibland kanske man måste vara litet tydlig med att visa sina egna åsikter i de här frågorna. För mina barn verkade det här med negrer nog lika overkligt som troll... Skulle ju aldrig ta ordet i min mun i ett normalfall... I Christies fall kan man bli litet beklämd över att judar är svartmuskiga och opålitliga till exempel, men som yngre förmåga reflekterade jag inte över det, visst ju inte ens vad det skulle vara för något.

    Rattsman: Visst ska man vara tolerant mot alla men min tolerans mot intolerans är lika med 0! Skulle ju vara bedrövligt om jag i min roll som lärare hade ett annat synsätt, kan jag tycka. Vet inte vilken länk du menar? Men att skriva/göra om litteratur verkar ganska bedrövligt, men visst kan litteraturen bli föråldrad!?

    SvaraRadera
  4. Självklart åldras litteraturen.

    Istället för att "skriva om" och förändra gamla klassiker,går det att läsa litteraturen med modernt synsätt och ta den för den är,ett
    tidsdokument.

    sorry,blandade ihop bloggar,hehe

    tanja bergkvist`s blogg
    Skriver mycket bra om bla genusvansinnet på dagis där sagor görs om för att passa in.

    rattsman

    SvaraRadera
  5. Ååå då förstår jag! Fasiken Rattsman är vi överens? Visst- ibland måste man förklara för kidsen, men ibland inte. Känner till exmpel inte att alla vansinniga saker är Grimms sagor heller behöver föklaras -sagor är sagor liksom!

    SvaraRadera