onsdag 2 december 2009

Kidsen och julen

Det har druckits nubbe till sillen hos oss. Och baske mig, på just julafton brukar Spader slå till med en Irish Coffee på kvällskvisten. Men någon fylla eller för all del ens litet för mycket glädje i hatten luvan har det aldrig varit. Totalt förbjudet. Julen är barnens högtid. Och Spader är så barnslig så.

Nu ska vi ha den allra sista julen i Huset vid Älven. Vi ska slå klackarna i taket minsann. Men ska ungarna bli riktigt rädda så får det bli för tomten, som vanligt.

11 kommentarer:

  1. Vill bara säga att Julen INTE specifikt har något med barn att göra. Julen firas till minnet av kristi födelse. Men nummera handlar det bara om att ett frosseri i både mat och prylar. julen har inget med barn överhuvudtaget att göra

    SvaraRadera
  2. Jesus var ju en unge...vad jag vet!

    SvaraRadera
  3. Anonym got Owned!

    /E

    SvaraRadera
  4. Vad jag menar är att jag ¨r så¨trött på snacket att julen är barnens högtid, jag vill veta när det blev så? i så fall ska väl föräldrar inte dricka alkohol, inte äta vuxenmat etc utan bara sitta och leka med sina barn hela dagarna de dagar de är lediga. men så sker ju inte

    Kan någon berätta för mig på vilka grunder ni hävdar att julen är barnens högtid. Om ni menar att det är den helg på året då barnen blir sjukligt bortskämda har ni rätt, men jag tror inte att det är det ni eller andra menar när uttrycket används.

    Till dig bloggägaren med tanke på ditt påstående att Jesus var barn, ja visst men då ska vi ´tänka på honom till jul,eller lidande barn ute i världen, inte köpa prylar till svenska barn som inte ens är tacksamma för det får. Jag läste att barn och ugndomar får klappar för ca 3000 var varje jul.

    SvaraRadera
  5. Håller med dig.Jag har varit med om för mycket alkohol på julen, inte roligt.
    Slå klackarna i taket - undrar var detta uttryck kommer från.
    Vem har sagt, att för att vi tilsammans med familjen har trevligt, inte tänker på de som har det svårt eller på Jesusbarnet.
    Du höll inte tummarna hårt nog, vi kom trea i måndags. Tvåan gjord ett inkliv med 3 spader efter våra 3 ruter - och gick hem. Ingen annan
    hade bjudit så. Där rök vår etta.
    Kanske så man blir ranketta?
    På måndagarna spelar vi VBS Aros.
    Jag gillar din låt, går bra att städa skrivbordet till.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Anonym: Hur kom de lidande barnen ute i världen att vara mer i spel under julen än övriga barn?

    Artikeln handlade om att det finns lidande barn i Sverige för att deras föräldrar dricker.

    Om du vill att julen ska vara något annat för dig än barnens högtid så kan den väl vara det? Det kommer inte att bli något större problem för mig. Förresten får väl alla vara precis hur barnsliga de vill, bara de inte är fulla och elaka?

    I övrigt hänvisar jag till folklivsforskaren/fanatikern Job Andersson som får förklara hur det blev så att julen blev barnens högtid. Jag är då inte ansvarig för detta totala "missförhållande".

    Om du är arg på julen, vänligen vänd dig till någon annan, högre, instans och klaga!

    God Jul!

    SvaraRadera
  7. Hanton: Det skapas debatt! Minsann... om något så kontroversiellt som julen.

    Viola: De där förbaskade motståndarna bara ställer till det för en! Spader är ju en bra färg i alla fall!
    ;-))
    Vad gäller julen så är det fortfarande barnens högtid för mig! Vad Jesus håller på med just den dagen vet jag inte, men vi brukar ta en tur till kyrkan den dagen också, trevligt ställe det där!

    SvaraRadera
  8. Min bästa jul i mitt förra liv var när jag, sju år gammal, på julaftons eftermiddag helt sonika gick hem till min bästa kompis och firade jul med hennes familj.

    Min mamma och hennes karl låg avsupna hemma, vilket jag tyckte var "normalt" men väldigt tråkigt.

    Mest imponerad är jag över att min kompis familj tog emot mig utan att ställa några frågor, det fanns till och med en julklapp till mig där från min kompis kusin! I paketet låg det en symaskin till mitt dockskåp. Det är den enda julklappen jag kommer ihåg från mitt förra liv...

    Sen kommer jag ihåg att när kompisens mamma följde mig hem (jag bodde på Kungsholmen, Stockholm), så var min mamma ute och åkte polisbil och letade efter mig. Rätt åt henne.

    SvaraRadera
  9. Låter som en bra jul från ditt förra liv, så borde alla barn få ha det jämt! Hos oss ska alla, inte bara barn, som vill vara snälla i alla fall, alltid vara välkomna på julafton. Stora kramen!

    SvaraRadera