tisdag 26 oktober 2010

Esset fick komma hem tidigare...

... från jobbet eftersom Juniors mamma helt plötsligt fick ett psykbryt. På livet och döden och på barnet och dess läxa samt på logopeden.

Det kom sig efter man hade träffat världens raraste coach. Första gången, som det här ju var, fick Spader lov att berätta om sig själv. En bit kaka, eftersom den här bruden älskar att berätta om sig själv. Gör just inget annat här hela dagarna. Och det ska - naturligtvis -berättas om Henrik - och kidsen - och flytten och tidigare jobb- och varför inte Spader jobbar nu- och hostan- coachen är ju en sådan tjej!

Coachen gav Spader i läxa att träna på att säga till sig själv att det är OK att inte ha några mål. Oj, det var en svår läxa- så Spader grät en skvätt. Över livet och döden och över barnet och logopeden. Och ja - för all del hostan.

Sedan var det logopedkärringen som vägrade öppna dörren i går när Spader ringde på, två gånger. Så i dag stod Spader utanför den, liksom igår låsta, dörren. Och väntade. Och väntade. Man hörde hur logopeden tjoade med, vad Spader trodde var en annan klient, där inne - fast det var tydligen hennes man? Tjugo minuter efter tidens början ringde Spader på dörren i alla fall. När tanten öppnade fick klienten skäll, hon skulle ha varit där för 20 minuter sedan. Spader berättade att hon hade stått utanför i 25. Vid en låst dörr med titthål.

Spader sade att hon skulle komma tillbaka på sin tid i morgon i stället. Men det ska hon inte. Hon ska få en ny remiss till en riktig logoped. Med praktik. Så får det bli.

I går när Spader var hos logopeden hostade hon nervöst i en timme. Hos coachen, över en och en halv timme, hördes knappt den trassliga hostan. Vad beror det på?


Nu har Esset och Junior åkt till Hallonbergen för att repa. Spader lägger sig i soffan och övar på sin läxa.

Det är jävligt okej att inte ha några mål ibland.

12 kommentarer:

  1. Nja, världens raraste vet jag just inte... kanske god tvåaa:)

    Så, misstänker du att hostan är psykisk?
    Jag är inte med på din hosthistoria, den fanns inte med i din bakgrundsbeskrivning:)

    SvaraRadera
  2. Och det måste ju vara ok att ha mål ibland också. Och mål numero uno just nu måste ju vara att dumpa Den Ungerska Tanten och hennes blå skoskydd. Vilken kossa! (Ursäkta)

    SvaraRadera
  3. Så klart, bara tvåa! ;-)

    Man har misstänkt stress, men det finns klara dokumenterade besvär med svullna och irriterade stämband. Man har uteslutit alla farliga saker som cancer, KOL och astma.

    Hostan och en tilltagande heshet, har befunnit sig i mitt liv sedan förra augusti, och enligt den galna logopeden beror den på en kombination av många faktorer... varav ålder är en. Hon har förmodligen rätt.

    Men hon var inte rätt!

    SvaraRadera
  4. Det verkar vara en bra coach, tänkte jag just skriva när jag såg vem det var haha. Låter perfekt att du inte ska ha några mål. Men kommer du hit tycker jag att du ska träffa mig i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Katarina: man har nog inte lyckats så bra om man får sina klienter att känna sig så obekväma som jag kände mig. Jaaa, det är ett mål. Och att vi ska ha en date bara det sista av förkylningen har släppt.


    I dag har jag gråtit floder och Esset är på väg hem med thaimat åt hela familjen.... allt blir bra med thaimat!

    SvaraRadera
  6. Nilla: Det var inte Åsa, så jag fick nöja mig med den här! ;-))

    Ja, vi ska träffas, det blir toppen!

    Jag är en tjej, ja eller tant då, som är extremt målmedveten och därför har litet problem med min nuvarande tillvaro där botandet av hostan ska vara nummer ett - och så kan jag inte GÖRA något. Så jag var så glad över att jag skulle till en logoped. Och så "kom vi inte överrens"!

    SvaraRadera
  7. Ålder, baha.
    Du är yngre än jag och jag är jätteung (och talangfull, men det hör inte hit).

    Blir man hesare med åldern/ av ålder?

    SvaraRadera
  8. Nu var ju min logoped galen- men det utesluter ju inte att hon faktiskt är bra på delar av sitt jobb (inte hantering av försiktigare klienter då). Hon förklarade att slemhinnorna blir skörare samtidigt som stämbanden växer, äldre kvinnors röster blir mörkare på grund av minskande kvinnligt hormon... Så Spader har blivit litet mer kille - fast liksom vägrat?!?

    Så fick jag lyssna på min inspelade röst (kraftigt tilltufsad) och så stannade tanten bandet och sa - ska en 43-åring låta så där tycker du?

    Spader svarade med den ynkligaste rösten som pipits fram mellan hennes läppar... -"jaaaag vet inte"!

    SvaraRadera
  9. Tror du gör rätt som skaffar en annan logoped. En logoped som vet hur en 43-årings röst ska låta

    SvaraRadera
  10. Snäll? Min röst kommer i varje fall att låta som en ex-klients...

    SvaraRadera
  11. Ojojoj Spader! Galna logopeder är det minsta du behöver! Bra att coachen o du kommer överens! Men ett mål kan väl ändå vara att vi ska träffas igen? Du hostade inte så mycket då heller?! Skönt att Esset tog rodret en stund och hoppas att resten av dagen blev lite lättare.
    KRAM!

    SvaraRadera
  12. Cina: Nej, jag gjorde ju inte det, bara vid tillfälliga skrattanfall. KRAAAM. (Klart vi ska ses mera!) Jag ska tydligen skapa mig nya sammanhang!

    SvaraRadera