fredag 26 november 2010

Och så har Spader återigen blivit förärad en award

Cherry on Top

Vilket ju inte är så konstigt med tanke på all snö som hon har frambringat över Stockholm. Eller så vill man bara veta om Spader verkligen kan läsa?

Shamrock skrev att hon fick hjärnsläpp, det får Spader oftast bara när hon spelar bridge. Eller det är i alla fall då det märks mest.

Man ska välja ut tre favoritförfattare och en favoritbok per författare. Lätt som en plätt. Eller? Jo, det är bara att kolla vilka få böcker som har fått stanna kvar i Spaders smala boksamling efter flytten till husvagnen lägenheten.

Håkan Nesser är Spaders husgud. Han har ett språk som ingen annan och det trillar in litet matematik här och där. Skuggorna och regnet från 2004 fick Spader att tappa andan.

Reginald Hill föll Spader för i början av 2000-talet. Kärlekshistorien inleddes med Mysteriespel som översattes till svenska 2000. Första mötet med Dalziel och Pascoe ledde till mersmak.

Och så är det Milleniumtrilogin- som slog Spader som en klubba i huvudet med den inledande "Män som hatar kvinnor". Språket och sättet att bygga upp dramat med många parallella trådar, där allt inte löser sig på bokens sista två sidor, är coolt.

Spader värjde sig mot den här författaren, dels därför att massorna var så positiva - och det var de till "Inte utan min dotter" också, dels därför att man hela tiden beklagade att han, Stieg Larsson alltså, dog så ung. Vi snackar 2005 här. Ville inte höra om folk som dog unga. Då.

Vem ska få awarden nu då? Loppanlej läser böcker, det vet jag. Och Ingentingela. Och Tess.

Nu vill jag veta mer om era favoriter. Tack!

6 kommentarer:

  1. Reginald Hill föll offer för min "jag kan inte läsa böckerna om jag redan sett huvudpersonerna gestaltade på TV"-fixering. Men jag fick en bok av föräldrarna i julklapp och var förstås tvungen att läsa den då och visst är de bra. Men för mig var det hela tiden konflikt mellan hur till exempel Dalziel var beskriven i boken och hur han är i TV-serien.

    Nesser valde jag också, om jag minns rätt, men den lite mer förutsägbara Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö. Jag ska genast undersöka om jag läst Skuggorna och regnet eller inte.

    Jag tycker att Milleniumtrlogin är bra på många sätt, men hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte tycka att den är så spektakulär som så många andra verkar tycka.

    Vad kul att få veta dina favoriter även om du inte läser så mycket just nu.

    SvaraRadera
  2. Som du kände för Millenium gör jag för Dan Brown. Ja, ja inte dåligt, men heller inte så jäkla bra!

    SvaraRadera
  3. Jag läser mycket, många böcker/författare. Och Millenium slukade jag så fort de kom.Dan B däremot...den första Da-Vinci-koden gillade jag, kände igen mig lite där i Louvren, men orkade inte med de andra.
    /Småländskan

    SvaraRadera
  4. Jösses, jag hinner ju inte med alla utmaningar... men det ska bli bättre ordning! Tack fina du!

    SvaraRadera
  5. Vilken dag som helst nu ska jag anta din utmaning...

    Efter onsdag blir det. Då får jag nog lite tid att tänka efter. Det finns ju så många bra författare!

    SvaraRadera
  6. Småländskan: Vi tycker litet lika alltså! Men som Katarina antyder så läser jag nästan ingenting just nu. Vet inte varför. Faktiskt.
    Loppanlej: Väntar med spänning!!
    Tess: Håller koll, hela veckan. Så klart!

    SvaraRadera