fredag 4 februari 2011

Om tisdagens logopedbesök

Spader hjärtar sin nya logoped.

I fredags var hon där, till exempel, -men lopeden tycker att Spader behöver vara där ännu oftare så det planerades in en ny tid i tisdags. Spader har redan miljoners miljarder timmar, på ett junifär, i flexen så det går bra. Sista tiden man kan få är 15.30, men det räcker att Spader går från jobbet prick klockan tre, för tunnelbaneturen tar bara 8 minuter.

Så sagt och gjort, kläder på och ut genom dörren. Innan tunnelbanan märker man- ingen plånbok.

Shit. Var är den? Inga pengar och inget tunnelbanekort.

Efter tillbakarusandet -i hundraåttio- till jobbet inser Spader att Junior har med sig plånboken hem från jobbet, i konsumkassen med clementiner inhandlade på lunchen till mellis efter trumlektionen. Hinner INTE hem för att hämta den och inte till S:t Görans i tid.

Så man ringer till Logopedmottagningen. Letar telefonnummer i datorn på eniro eftersom numret till mottagningen ligger i plånkan. Men ändå, bara -15.05.

 -Hallå, hallå, ledsen att jag missar min halvtimmesappointment men jag klantade till livet - igen!

Sur sur- nära arg - receptionist som frågar om Spader har fler tider.

-Yup, typ hundraarton stycken, varav en om en vecka.

-Då kommer du att få en räkning för sen avbokning hemskickad.
-Jaaa- eller jag kanske kan betala för besöket när jag kommer nästa vecka?
-Nej, så fungerar det inte.

I går kom brevet, med räkningen och pålagd faktureringsavgift, med inkassohot och annat kul. Spader kan verkligen betala 100 kronor för ett uteblivet avbokande - även om hon hade "giltigt" förfall och ringde innan tiden - men blir så ledsen för bemötandet. Mest ledsen för att receptionisten var sur och dum när man redan kände sig som en jubelidiot. Brevet i går påminde bara om den känslan. Och hur Spader inte riktigt känner folk på jobbet tillräckligt väl för att springa och fråga om pengar till tunnelbanan och logopeden, hala upp typ nu, ännu.

Så Spader ska skynda sig att lägga in räkningen i internetbanken och glömma den. Och nästa gång kan surtjejen glömma att Spader har jämna pengar, extra fixat till henne, cash. Och om surtjejen skulle låta henne sitta och vänta -alldeles bortglömd - i en och en halv timme, en gång till, så kanske Spader skickar en räkning...

I dag är det fredag. Vart tog veckan vägen?

7 kommentarer:

  1. Surkärringar går bort. Saknar dig så mycket fina spader!

    SvaraRadera
  2. Ibland önskar man att man kan göra som Julia Roberts i Pretty woman, när hon går tillbaka till suraffären och håller upp alla kassar och säger: Big mistake! Jag förutsätter att Spader kan sin Pretty woman?

    Kan inte Spader hitta på något liknande till surkärringen nästa gång Spader ska dit.

    SvaraRadera
  3. Skicka en räkning!
    Okej, hon kanske inte kommer betala men förmodligen (om hon inte är helt korkad) fatta vinken.

    SvaraRadera
  4. Fy vilken pärs!

    Men för framtida tillfällen - du kan betala SL-biljetter med sms.

    Och jag tycker du ska vara extra trevlig mot receptionisten nästa gång. Be om ursäkt för att du ställde till det och orsakade henne besvär. Det är bara sociopater som inte får dåligt samvete då. ;-)

    SvaraRadera
  5. Vad tråkigt att människor måste vara så tjuriga. Kan de inte välja att annat jobb då kan jag tycka.

    SvaraRadera
  6. Usch och fy för häxan Surtant!
    Och usch så trist att behöva betala för att du antagligen följt rådet att inte stressa... Fy bubblan!
    TGIF, dock! Kraaaam

    SvaraRadera
  7. Loppan: De går fetbort! Saknar dig!
    Cicki: Klart man kan sin Julia! Få se vad man kan hitta på!
    Nilla: Räkning för ekonomikonsultationen hon tjatade med mig om en annan gång också?
    Katarina: Hade jag inte en aning om! Lär mig nya saker hela tiden! Ska pröva att vara extra trevlig, även om det är svårt;-))
    Åsa: Hon hade svårt att få jobb, tror jag!
    Lärarjäveln: Sur, sur, sur!

    Kraaam på er allihop!

    SvaraRadera