onsdag 14 november 2007

Konsert

Äldste sonen vill gå på konserter. Det är något som hans mor förstår till fullo. Det var en gång på 80-talet, ja i ett annat århundrade, något som Spader Madame också gärna gjorde.

I förra veckan startade det: -"Du morsan!" Strålande inledning, eller hur? Han plockar med grejerna på diskbänken och laddar; "På måndag är det biljettsläpp för Maiden och jag tänkte gå?" Han lägger in sitt frågetecken, vilket är ett smart move. Hans ömma moder säger att hon vill veta vem han tänker gå med. -"Tänkte gå själv, ingen annan har råd eller kan bestämma sig redan nu". Innan helgen är slut har hans mor stoppat honom i ett tryggt hårdrockspaket med bridgespelare hon känner - alla är mycket nöjda!

Måndag eftermiddag: -"Du morsan! Kompis X vill gå på Nightwish den 4:e december". Spader Madame undrar om inte det är mitt i veckan. Jo, en tisdag, svarar sonen. Kommer inte på fråga svarar hans mor, tillika gymnasielärare.

Tisdag kväll träffar Spader Madame kompisen X:s mamma i affären. -"Har du hört att pojkarna vill gå på konsert i december", frågar hon. Ja, men det får min inte göra, svarar jag. "Ja, var ska de bo", frågar hon. Spelar ingen roll, för sonen får inte gå mitt i veckan, svarar Spader Madame. -"Nej, vi känner ju ingen i Stockholm", säger mamman. Ja, det gör ju vi, men Senior får ändå inte gå på konsert mitt i skolveckan, säger jag, nu litet trött. -"Vem känner du i Stockholm?", säger mamman nu...

Kan inte sådana här mammor prata litet mer med sina kids direkt istället för att trakassera mig när jag bara försöker handla litet mat helt fredligt?

Imorgon kommer Mamma. Junior och Senior ska uppträda på samma konsert på lördag, genrep på fredag. Sådana konserter är de absolut bästa, enligt mig, nu för tiden. Sedan kanske jag och Senior kan glida iväg på Nightwish en annan gång. Jag tycker också att de är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar