måndag 31 december 2007

Årskrönika

Året inleddes starkt med en vistelse på Teneriffa tillsammans med Mamma och ungarna. På väg hem skulle det länge emotsedda rökstoppet inledas och jag hade redan startat kuren med medicin. En medicin som senare skulle visa sig alltför besk.

Huset var sålt och skulle vara städat och tömt den sista januari. En städfirma var redan anlitad och det var inte så mycket kvar att göra när det stora sammanbrottet kom. Den här tiden är ganska dimmig. Efter ett besök på psykiatrimottagningen stod det klart att det var en "normal" reaktion, en depression, men jag blev väldigt förvånad och arg över att jag reagerade så. Under våren sov jag mest. I bästa fall handlade och lagade jag mat, annars handlade jag bara färdigmat. Med mediciner, kuratorhjälp och tiden vände det, men det är långt kvar till Spader Madames toppform. Idag vet jag att det kommer att bli ännu bättre, det kunde jag inte ens tro på i januari!

Husrenoveringen har varit succébetonad under året. Främst är det badrummet som har blivit som en japansk dröm, men Mammas övervåning och mitt kök ser inte heller det oävet ut. Nu återstår endast litet "finlir" inomhus. Hantverkarnas närvaro tvingade även upp Spader Madame ur sängen!

Bridgespelet har gått alldeles särskilt bra. Den nye partnern och jag tog oss till SM-final i den öppna klassen. Laget vann DM och åkte inte ut förrän i SM-semifinalen. Vi vann division III klart för att nästa år spela i 2:an.

På semester/resefronten har det varit tämligen lugnt. Rekreation har inhämtats ett flertal gånger under året på Hasseluddens Yasuragi, Spader Madame är stamgäst helt enkelt. Spa-temat fortsatte i Turkiet under älgjakts-lovet, då Junior, Mamma och jag bodde på Resorthotell.
Jobbet har gått sämre. Om man inte jobbar alls under en termin och sedan kliver in på banan med 25% kan man kanske inte vänta sig några stordåd? Kidsen klagar i varje fall inte…tror jag.

Det största som hänt under året är att jag har slutat röka! STORT, JÄTTESTORT!! Detsamma gäller kroppsomfånget och viktuppgången som för närvarande är 10 kilo.

Nygamla intressen har odlats intensivt, främst under årets andra halva. Bubbelbadandet och shoppingen har hindrat cigaretterna från att plockas fram. Tänk vad mycket man kan köpa på Internet! Högklackade skor har Madame börjat använda igen, oj oj oj så många snygga skor det finns!!

Vännerna har prövats hårt, men stått stadigt vid Madames sida. Utan alla er hade jag stått mig slätt. Nya vänner har tillkommit i bloggvärlden. Vem hade kunnat ana det? Bloggen startades i juni och jag är mycket nöjd med min "känsloventil".

När jag skulle komma på mitt blogger-alias behövde jag inte fundera alltför länge. Någon paraplyflicka är jag tyvärr inte längre. När Henrik dog försvann anknytningen till paraplyer och när jag under året fyllde 40 försvann "flickan". Fröken Klöver, Hjärter Dam eller Rut hade helt enkelt inte passat just denna Madame.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar