onsdag 26 mars 2008

Opera

Spader Madame var på Kungliga Operan igår. Om det inte hade varit så att jag hade lärt känna Stjärnsopranen för över 20 år sedan så hade förmodligen inte den inrättningen besökts så frekvent som den görs. Det hade i så fall varit mitt eget fel.

Med min vanliga tur så träffades vi och jag lyckades heller inte övertala Stjärnsopranen om att börja sjunga "på riktigt, som Madonna". En Spader Madame-kommentar var bland annat att Stjärnsopranen borde bli känd! Ja, Madame var både ung och dum!

Så till den högst insatta recensionen. Spanska trappan var en kort rolig grej som jag helt plötsligt märkte att jag satt vickade på foten och log åt... Musiken kändes som typisk Ravel..., men vad vet en amatör.

Näktergalen var så otroligt vacker, både musiken och sceniskt. När Sopranen kommer på scenen kan man bara stirra på henne, drillandet och kvillringarna ger en rysningar. Tänk att lilla hon kan kvittra så där...

Så beskriver Spader Madame sin och Mammas kväll på Operan, tja la la la la la...


bild. Kungliga Operan http://www.operan.se/
Näktergalen utmanar Döden med sin sång och räddar livet på Kejsaren av Kina.

2 kommentarer:

  1. Jag har varit på några operor. Eller två om man ska vara noga. Gillade en och den andra var sådär. Men man ska nog ge det en chans!

    SvaraRadera
  2. Vi får gå när jag och Loppis kommer till Göteborg!! Skulle ha sett Turandot på GöteborgsOperan, men hann inte...Kanske kommer den igen och då dyker jag upp! Älskar Nessun Dorma, då börjar jag gråta...

    SvaraRadera