torsdag 28 februari 2013

What's up with the bulgur?

Vi har Matkassen.

ICA:s Billiga veckan. ÄLSKAR matkassen. Från den lagas god och roligare mat.Tillsammans, eftersom alla kan hjälpas åt att följa det enkla receptet. Räcker mer än väl till de utlovade fyra personerna, vi är oftast bara tre stycken i Järvastaden, förutom när Mamma väljer från kassen en gång i veckan och kommer på middag och vid olika tillfällen när Äldste Sonen eller Juniors kompisar äter hemma hos oss.

Jag känner frihet att modifiera så ofta som det kan behövas och det händer allt som oftast att jag exkluderar kapris när så är påkallat enligt gällande recept. (Kapris - är det en extra billig krydda eller?) Ingen kan gnälla, eftersom allt går att skylla på ICA.

Men vad ska jag göra med all BULGUR?

Ofta, minst var tredje vecka, ska det lagas bulgur. Junior är skeptisk, Esset är skeptisk och jag själv är tämligen eller relativt skeptisk. Men alla äter. Dock inga jätteportioner. Så det kanske krävs ett tredjedels paket eller så och det går ändå inte åt. Matematik för blonda: mer än halva paketet finns kvar efter det att maten har lagats och ätits.

Men ICA skickar glatt med ett nytt paket varje gång det finns bulgur med i receptet.

Ibland står det valfritt gryn i receptet: ris, bulgur, couscous eller quinoa. Man skickar inte med något och det finns bulgur i överflöd hemma. Men vi vill laga ris. Ergo. Bulgurn stannar i skåpet.

Resultatet ser ni här. Fyller skåpen. Plus ett dåligt matsamvete.

Har skickat paket med Äldste sonen till Örebro. Har skickat paket med Mamman. Allvarligt. Vad gör jag åt detta? Vill inte kasta annat än gammal mat. Väntar tills det blir gammalt? Oktober 2014. Kan man mata fåglarna i Lötsjön med det?

7 kommentarer:

  1. Ingerun: Blocket, inte en helt oäven idé!
    I will not: Problem solved! TACK! Funkar fint för jag är säker på att vi hinner träffas innan 2014.

    SvaraRadera
  2. Samma här, fast ris. Vi har coops kasse. Jag ger bort på jobbet.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag såg! Blev så full i skratt att vi höll på att blogga om det samtidigt. Men hur jag än försöker vill ingen ha! Jo nu, I will not keep calm är mottaglig!

    SvaraRadera