söndag 26 augusti 2007

Den blomstertid är officiellt över..

I vår lilla familj har alla haft sommarlov. Nu har Senior börjat på gymnasiet och han tycker att det är som en helt annan värld. Jag försöker peppa honom så att han kan rida på den vågen... Eftersom jag själv jobbar på gymnasiet vet jag att det är viktigt att komma rätt från början och att alla kursbetyg räknas den dag man vill in på högskolan. Att han sedan får spela gitarr och sjunga rock på skoltid kan inte vara fel.

Junior har haft fullt upp under sin första skolvecka. Han har bl a lyckats övertala sin mor om förträffligheten med att åka skolbuss direkt i stället för att äta frukost på fritids. Hur gör man då för att övertala sin ömma moder????

Junior (ropar på mamma från sängen för 4:e gången när han ska sova): Mamma, hur gör vi om busschauffören inte hittar till skolan?
Mamma: Hur menar du då???
Junior: Skolbussen kanske åker till fel skola?
Mamma: Ja, men du ska ju inte åka skolbuss förrän du blir större!
Junior: Skolbussen går förbi vårt hus för att den ska hämta barnen som bor här! De andra barnen åker skolbuss!
Mamma: Men du ska åka med mej för jag ska ändå åka till jobbet sedan.
Junior: Då får du sluta jobba, för jag ska åka skolbuss.
Mamma: Det är inte så roligt att vänta på skolbussen när det är kallt ute eller regnar.
Junior: Vi har ju paraplyer och kläder. De andra barnen åker skolbuss.

När det går upp för mig att jag inte jobbar fler dagar än att han visst kan åka skolbuss och att den går 30 meter från vårt hus inser jag att jag lugnt kan kapitulera. Egentligen perfekt eftersom jag inte jobbar alla dagar, men hu när man ska ut när det är 25 minusgrader och bussen är försenad!!!!!!!

Imorgon skulle jag egentligen ha åkt skolbuss med honom (ja, det är inskolning på det också) men han är sjuk. Han har fått min efterhängsna förkylning och hosta och han kan liiida som en riktig karl. Vad tycker han är det sämsta med förkylningen???

a) Han missar skolan.
b) Han kan inte andas.
c) Han hostar så att han kräks flera gånger om dagen.
d) Han får inte träffa sina kompisar.
e) Han får inte åka skolbuss.

Alla ovanstående alternativ är giltiga och som ni förstår är det mycket synd om honom, men värst är att han inte får åka skolbuss. Jag ska påminna honom sedan när han går i 5:an eller något. Själv tycker jag att det är jobbigt att vara hemma från jobbet med sjukt barn. Värst är att det ändå inte är något vasst på friidrottsVM-programmet. Det känns som om Junior har dålig timing också......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar