torsdag 14 januari 2010

Spader har en kompis...

... eller snarare en av hennes "äldsta och bästa kamrater", känt Lilla-by-uttryck, som är en hejare på opera. Här i bloggen går hon oftast under namnet Stjärnsopranen och det var hon som en gång för cirka hundra år sedan introducerade Spader i bridgens värld, via en blå bok och massor, massor med knasig hemmabridge där man spelade "byggrobbert".

När Spader och Stjärnsopranen träffades tog det inte många timmar innan de insåg att de skulle kunna vara de bästa av vänner. Så lika och ändå så olika. Och så fick Stjärnsopranen gå på systembolaget också, medan Spader inte hade åldern inne -ännu.

Men det där med sångsolistutbildningen kunde inte Spader alls förstå då... För så vackert som det sjöngs och sågs ut tyckte den här bruden att Stjärnsopranen borde satsa på en "riktig" karriär som sångerska -liksom Madonna, vilken för närvarande var den stora idolen.

När Stjärnsopranen gjorde debut som Nattens drottning i Mozarts Trollflöjten, Kungliga Operan 1991 var Spader på plats. Madonna -släng dig i väggen... Fast här sjunger hon något annat...


Senare har Spader lärt sig lyssna på många olika arior, varav hon har en klar favorit som nästan alltid får henne att gråta. Eftersom det ibland kan vara nyttigt att gråta en skvätt förmedlas låten här...



Nessun dorma (Ingen må sova) från Turandot av Puccini. Så som Spader hörde den under OS-invigningen och vaknade gråtandes...

3 kommentarer:

  1. Helt underbart!!!!kan det bli bättre??/Johan

    SvaraRadera
  2. Jag gråter inte när jag lyssnar på
    "Nessun Dorma", tycker att jag fylls av någon slags "lyckokänsla".
    Jag gillar all slags musik och opera måste man lära sig att ta emot. Jag beundrar operasångare, det ligger ett slitigt jobb om man vill bli solist.
    Din kompis Stjärnsopranen känner jag till men vet inte om jag hört henne sjunga live.
    Jag tror hon var på midnattsmässan i Domkyrkan tillsammans med Mariakören. Jag var på midnattsmässan i Landvetter.
    Du skrev i ett inlägg om hur man bloggar. Jag förstår inte varför folk besvärar sig att anmärka hur andra skriver. Låt bli att läsa.
    Sakfrågor och åsikter kan man diskutera och det så kallat "struntskrivandet" är som ett samtal mellan vänner: Jag har varit på teatern, jag har bytt gardiner, jag är arg ..., jag är glad....,jäkla FK o.s.v. Jag förmedlar något till någon som vill läsa vad jag skriver.
    Du skriver roligt och jag öppnar din blogg och skrattar oftast, men jag känner även ditt allvar i bloggen.
    Ha det så bra med Esset i helgen.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  3. Johan: Hon är klockren! Och så kan hon maska och skvisa...

    Viola: Du är en raring. Tack för dina värmande ord, för det fryses fortfarande. Stjärnsopranne kommer också från din stad och har gått musikklass där, liksom Malena Ernman... Snart är Esset här...

    SvaraRadera